Jag är ämneslärare i biologi och naturkunskap, Lärarutbildare och Fil dr. Är nu professor emeritus i naturvetenskapernas didaktik vid Malmö universitet.
Jag har undervisat i de naturvetenskapliga ämnena i grundskola och gymnasieskola. Jag har undervisat i biologi, miljökunskap, ämnesdidaktik och allmändidaktisk vid lärarutbildningen och vid fortbildning av lärare.
Mitt forskningsfält är Naturvetenskapernas didaktik.
Ett urval av projekt jag deltagit i:
VIS: Skolutveckling Östra Göinge
Skolverket:
Vetenskaplig ledare för en grupp forskare och lärare vid Malmö högskola (nu universitet) i följande projekt:
– Nationella prov i biologi, fysik och kemi för årskurs 6. Malmö högskola hade särskilt ansvar för delprov B i de tre ämnena. Göteborgs universitet ansvarade för delprov C och Högskolan Kristianstad för delprov A.
– Kartläggning av nyanlända elevers kunskaper i biologi, fysik, kemi och teknik.
– Framtagande av stödmaterial NO för Lärportalen. Totalt 7 moduler för årskurs 1-9.
Forskning: SISC- Science in a social kontext. Vetenskapsrådet
Publikationer
Avhandling:
Ekborg, Margareta (2002). Naturvetenskaplig utbildning för hållbar utveckling? En longitudinell studie av hur studenter på grundskollärarprogrammet utvecklar för miljöundervisning relevanta kunskaper i naturkunskap. Göteborg Studies in Educational Sciences 188, Acta Universitatis Gothoburgensis.
Refereed papers in journals:
Ekborg, M. (2005). Student teachers’ Learning Outcomes during Science Subject Matter Courses. International Journal of Science Education 27(14).1671-1694.
Ekborg, M. (2005). Is heating generated from a crematorium an appropriate source for district heating? Student teachers reasoning about a complex environmental issue. Environmental Education Research, 11(5). 557-573
Ekborg, M. & Areskoug, M. (2006). How student teachers’ understanding of the greenhouse effect develops during a teacher education programme. NorDiNa 5
Ekborg, M. (2008). Opinion building in a socio-scientific issue: the case of genetically modified plants. Journal of Biological Education 42 (2).60-65
Ekborg, M., Ideland, M. & Malmberg, C. (2009) SCIENCE FOR LIFE – development of a conceptual framework for construction and analysis of socio-scientific cases. NorDiNa
Ekborg, M. (2003). How student teachers use scientific conceptions to discuss a complex environmental issue. Journal of Biological Education 37 (3).
Ottander, C. & Ekborg, M. (2012) Students experience of working with socio-scientific issues – a quantitative study in secondary school. Research in Science Education (42).
Ekborg, M., Ottander, O. & Silfver, E. & Simon, S. 2013). Teachers’ Experience of Working with Socio-scientific Issues: A Large Scale and in Depth Study. Research in Science Education (43).
Böcker/kurslitteratur
Ekborg, Margareta, Ideland, Malin, Lindahl, Britt, Malmberg, Claes, Ottander, Christina & Rosberg, Maria, (2012, 2016): Samhällsfrågor i det naturvetenskapliga klassrummet. Malmö: Gleerups.
Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Lindahl, Britt & Rosberg, Maria, (2013, 2018, 2021): Naturvetenskapens bärande idéer – för lärare F-6. Malmö: Gleerups.
Jönsson, Anders, Ekborg, Margareta, Lindahl, Britt & Löfgren, Lena, (2013): Bedömning i NO. Grundskolans tidiga år. Malmö: Gleerups.
Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Nilsson, Karin, & Sallnäs, Dora. (2015, 2020). Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken. Metodik för lärare f-6. Malmö: Gleerups.
Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Rosberg, Maria & Thulin, Susanne. (2016, 2018, 2020,): Naturvetenskapens bärande idéer – för förskollärare. Malmö: Gleerups.