Litteraturlistan ger ett smakprov på den litteratur som VIS använder både för extern och intern utbildning.
Nils-Eric Sahlin m fl (2017). Vetenskap och beprövad erfarenhet – skola. VBE-programmet, Lunds universitet.
Blossing, Ulf (2003). Skolförbättring i praktiken. Studentlitteratur.
Gibbons, Pauline (2010). Lyft språket, Lyft tänkandet: Språk och lärande. Hallgren & Fallgren.
Hattie, John (2012). Synligt lärande för lärare. Natur och kultur.2
HSV, Högskoleverket (2012) Rapport 2012:9 R. Utvärdering av forskarskolor för lärare. (Länk)
Hajer, Maaike & Theun Meestringa (2010). Språkinriktad undervisning. Hallgren & Fallgren.
Håkansson, Jan & Sundberg, Daniel (2012). Utmärkt undervisning – framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning. Natur och kultur.
Jönsson, Anders (2011). Lärande bedömning. 2:a uppl Gleerups.
Levinsson, Magnus (2011). ”Utvecklingsledare på vetenskaplig grund – spänningsfältet mellan evidensbaserad praktik och aktionsforskning”. I: Pedagogisk forskning i Sverige. Årg 16. Nr 4. S. 241-263. ojs.ub.gu.se/ojs/index.php/pfs/article/…/1819/1593
Lundahl, Christian (2011). Bedömning för lärande. Norstedts
Persson, Johannes & Sahlin, Nils-Erik (2013). Vetenskapsteori för sanningssökare. Fri tanke förlag.
Persson, Sven (2008). Forskningscirklar – en vägledning. Malmö stad (länk)
Sveriges Kommuner och Landsting (2010). Forskarutbildade lärare – en väg till skolutveckling – En kartläggning av kommundoktorander inom förskolans och skolans verksamhet, gjord i samarbete mellan Lärarförbundet och Sveriges Kommuner och Landsting. (länk)
Skolinspektionen (2010). Framgång i undervisningen – En sammanställning av forskningsresultat som stöd för granskning på vetenskaplig grund i skolan. Dnr 2010:1284
Skolverket (2012). Allmänna råd med kommentarer om systematiskt kvalitetsarbete – för skolväsendet
Timperley, Helen (2011). Realizing the power of Professional Learning (länk)
Timperley, Helen (2008). Teacher professional learning and development (länk)
Wiliam, Dylan (2013). Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken. Studentlitteratur