25 mars 2022. Lärare kommer väl ut i aktuell brittisk forskning om tråkighet, ett tidigare förbisett område.
Nej, det är inte 1 april förrän nästa vecka, dock kan en nu aktuell rapport inom fältet tråkighetsforskning möjligen ha råkat spridas några dagar för tidigt. Men om det inte är ett skämt finns här en stark kandidat till årets Ig Nobel Prize, det pris som förra året gick bl a till jämförande akustiska studier av katters spinnande, för övrigt utförd av svenska forskare.
I Dagens Nyheter idag (s 25) redovisas resultatet av forskning om vilka yrken och fritidssysselsättningar som mer eller mindre oreflekterat uppfattas som tråkigare än andra. Bakom ligger psykologer vid ansedda University of Essex i Storbritannien och DN bygger på en artikel i tidskriften Personality and Social Bulletin där deras forskning presenteras.
I en population på 500 visade sig att yrkesverksamheter som bokföring och bankarbete ansågs ligga i tråkighetstoppen. På fritidssidan uppfattades – märkligt nog – att ägna sig åt fågelskådning, eller djurskådning i allmänhet, som kvalificerat tråkigt. Mer begripligt var kanske att se det som tråkigt att fritiden ägnas åt matematik (som den som skriver dessa rader gjort en del – å andra sidan har det ofta skett på bekostnad av TV-tittande vilket enligt samma forskningsstudie också betraktas som mer än genomsnittligt tråkigt – även det möjligen lite förvånande).
Forskningen visar även att personer med yrken eller fritidsaktiviteter som ses som tråkiga undviks, vilket naturligtvis innebär att dessa olyckliga människor kan bli socialt stigmatiserade. Jag börjar nu förstå lite bättre varför vissa undviker mig. Jag är dessutom dubbelt belastad eftersom jag även funnit ett visst nöje i att titta på i synnerhet afrikanska djur som lejon, zebror och giraffer (hur tråkiga dessa och andra djur i sig uppfattas vara verkar ännu inte vetenskapligt klarlagt).
Men lärare då? Ni kan känna er helt lugna, ni har ett lågt tråkighetsindex – eller vad det kan heta – och kvalar in bland så hippa kategorier som konstnärer och journalister.
VIS gratulerar sina medlemmar och andra lärare till detta glädjande forskningsresultat. Det framgår tyvärr inte om elever ingått i den population som fått sätta tråkighetspoäng.
Olle Alexandersson