Onsdagen den 2 mars 2022
Karin Ollinen arbetar som vetenskaplig utvecklingsledare i Malmö stad vid Pedagogisk Inspiration och höll i seminariet som utgick bland annat från hennes licentiatsavhandling från 2019; ”Digitala verktyg i en naturvetenskaplig undervisningspraktik”.
Seminariet, som samlade intresserade deltagare både från en inre krets av VIS-medlemmar och andra intresserade av digitaliserings- och skolutvecklingsfrågor, kretsade kring lärares berättelser om sina möjligheter, hinder och erfarenheter av att vara lärare i en digitaliserad värld. Karin lyfte upp det analysredskap som hon tagit fram i sitt avhandlingsarbete. En fyrfältare som beskriver hur lärare i hennes undersökning på olika sätt lyfte fram sin användning av digitala redskap.
I sann seminarieanda fick vi i dialog reflektera och bli klokare för att slutligen ge Karin feedback och kanske nya tankar kring fyrfältaren.
Frågan om digitalisering engagerar oss ur en mängd olika perspektiv och är ofta laddad med personliga erfarenheter och tyckanden. Karin lyfte upp att ett problem är den polariserade debatt som ibland får företräde före ett mer sakligt och vetenskapligt perspektiv. Det är många som har åsikter om digitaliseringens telefoner, skärmar och tangentbord men det finns ännu mycket kvar att utforska kring den undervisningsvärld som nu utvecklas i samklang med samhällsutvecklingen. Det är verkligen ett kunskapsfält under utveckling. Frågan om vad skillnaden är (om någon) i elevers möjlighet till lärande om penna och papper eller tangentbord och digitala redskap används vid antecknande engagerade särskilt seminariet.
Slutligen saknar vi elevernas röster och perspektiv och tänker att detta skulle vara något att fortsätta undersöka tillsammans just utifrån det perspektiv som VIS står för nämligen samarbete mellan praktik och akademi. Ett tänkbart framtida projekt för VIS månne!
Karins presentation 2/3
Blogginlägg:
- 200218 Att se potentialen i digitala verktyg
- 220114 Lärare ser både möjligheter och utmaningar med digitala verktyg
- 220203 Digitala verktyg i matematikundervisningen