Det här VIS-seminariet vill inbjuda till skolutvecklingsdiskussioner kring digitala verktyg i undervisning. Syftet med seminariet är att göra aktuell forskning tillgänglig för intresserade som inte haft möjligheten att delta på denna eller liknande konferenser. Forskningskonferensen ICTMT 15 har sitt sammanhang i matematikdidaktik och därför kommer nedslagen visa på vad den forskningen riktar sitt intresse mot, men frågorna och samtalet på seminariet kommer inriktas mot allmändidaktisk karaktär för att intressera fler lärare och skolledare med skolutvecklingsfokus. Exempel på frågor är hur digitala verktyg påverkar deltagandet, lärares förhållningssätt till ämnet, samt påverkar elevers kunnande.
Jag som presenterar heter Rickard Wester och är verksam som kommunlektor i Lunds kommun. I mitt uppdrag som kommunlektor ingår att vara ett stöd för att göra aktuell forskning tillgänglig för förskola och grundskola i Lunds kommun. Jag är också styrelsemedlem i VIS.
Detta seminarium är öppet för alla som anmäler sig, förbered genom att se på bilder nedan.
Tid: onsdag den 1 december kl 17:00 – 18:30
Plats: digitalt via Zoom, anmälda erhåller länk via mail den 1/12
Anmälan: via mail till Maria Brännström:
Från ICTMT 15:
Förberedelse: hur tänker du utifrån frågeställningen nedan?
Länkar:
- Skolinspektionen: Begränsad användning av digitala verktyg i matematik och teknik
- Skolforskningsinstitutet: Digitala lärresurser i matematikundervisningen